Vad ska man ha med?
Nedan kan du se några av de viktigaste punkterna med vad som bör finnas med i ett CV.
01 Tidigare yrkesliv och målsättning
Du bör ha en sammanfattning av ditt yrkesliv och din målsättning, eftersom det annars kan vara svårt för arbetsgivaren att förstå varför du söker jobbet. Här kan du läsa mer om hur du börjar ditt CV.
02 Arbetslivserfarenhet
Det är också viktigt att lyfta fram sin arbetslivserfarenhet för att visa arbetsgivaren vad du har gjort tidigare i din karriär. Här kan du exempelvis använda dig av en tidsaxel för att redovisa dina tidigare arbetslivserfarenheter på ett snyggt sätt. Läs mer om arbetslivserfarenhet här.
03 Utbildning
Lyft fram dina genomförda eller pågående utbildningar som är relevanta för jobbet du söker och som arbetsgivaren kan ha nytta av att känna till. Här kan du läsa mer om hur du presenterar dina utbildningar.
04 Övriga kunskaper och meriter
Det är också bra att uppge övriga kunskaper och meriter som kan vara bra för arbetsgivaren att känna till. Läs mer om hur du kan presentera dina kompetenser här.
05 Referenser
Det är en stor fördel att ha med referenspersoner i sitt CV, som arbetsgivaren kan kontakta för att få en tydligare bild av vem du är. Fundera noga över vem du väljer som referens.
06 Ladda ner gratis-mallar
Det absolut smidigaste sättet är såklart att ladda ner gratismallar på nätet. Det finns mängder av sidor som exempelvis cv-mall.com osv. Se dock till att modifiera ditt CV så det blir unikt!